Een programma/tegel ontbreekt

Gewijzigd op Tue, 20 Feb 2024 om 10:46 AM

Een programma ontbreekt

Het is natuurlijk heel vervelend als je met een programma wilt werken, maar je komt er achter dat deze ontbreekt bij jezelf of bij een leerling. In dit artikel leggen we uit hoe je kan uitvinden wat er aan de hand is.

Soorten tegels

We maken onderscheid tussen 3 soorten tegels:

  • Basispoorttegels
  • Apps
  • Schooltegels

Basispoorttegels

De educatieve software van de meeste uitgevers wordt via Basispoort beschikbaar gesteld aan jouw account. De uitgever zet de software voor je klaar in Basispoort en Startportaal haalt vervolgens de software weer voor jou uit Basispoort.

Wanneer er Basispoortsoftware ontbreekt op je eigen startpagina, kan je het beste eerst inloggen op je Basispoortaccount. Controleer of de missende software daar wel beschikbaar is. Als de software niet bij het lesmateriaal staat op je eigen Basispoortpagina, kan Startportaal de software ook niet overnemen. Je kan het beste contact opnemen met de uitgever om te kijken waarom de software ontbreekt. Staat de software wel in Basispoort maar niet in Startportaal, neem dan contact op met onze servicedesk.

Basispoortsoftware ontbreekt bij een of meerdere leerlingen

Het importeren van Basispoortsoftware voor leerlingen gaat op dezelfde manier als bij personeel. Wanneer er software ontbreekt bij een leerling kan je het volgende doen:

  • Laat eerst de leerling op zijn/haar eigen computer vanuit Startportaal een andere Basispoortmethode openen.
  • Open nu op de computer van de leerling een nieuw tabblad en ga in dat tabblad naar https://basispoort.nl
  • Je ziet nu als het goed is al het lesmateriaal die aan de leerling is toegewezen. Ontbreekt de methode ook op deze pagina, neem dan contact op met de uitgever. Staat de software wel in Basispoort maar niet in Startportaal voor dezelfde leerling, neem dan contact op met onze servicedesk.

Mocht dit niet werken dan kan je ook het volgende doen:

  • Open je eigen Basispoortaccount op je eigen computer.
  • Selecteer Groepen en kies de groep waarin de leerling zit.
  • Je ziet nu de lijst met leerlingen, noteer het wachtwoord (een plaatje of een pincode) van de leerling.
  • Ga nu naar jouw profiel door rechtsboven op je naam te klikken.
  • Helemaal onderaan je profielpagina vind je de Basispoort snelkoppelingen, kopieer de leerlingsnelkoppeling.
  • Open indien mogelijk een incognitovenster of een andere browser. Is dit niet mogelijk, log dan uit bij Basispoort door op je naam te klikken en voor Logout te kiezen. Sluit de browser geheel af en open deze opnieuw.
  • Navigeer nu naar het webadres van de leerlingsnelkoppeling die je zojuist gekopieerd hebt.
  • Selecteer de juiste groep en de naam van de leerling.
  • Log in met het wachtwoord dat je eerder genoteerd hebt.
  • Je ziet nu al het lesmateriaal dat aan de leerling is toegewezen. Ontbreekt de methode ook op deze pagina, neem dan contact op met de uitgever. Staat de software wel in Basispoort maar niet in Startportaal voor dezelfde leerling, neem dan contact op met onze servicedesk.

Apps en Schooltegels

Apps en Schooltegels kunnen in de Schoolbibliotheek worden toegewezen. Ben je leerkracht? Dan kan je in de Schoolbibliotheek tegels toewijzen aan jouw eigen groep(en) of specifieke leerlingen van jouw groep(en).

Wanneer je geen ICT-coördinator bent, kan je geen Apps en Schooltegels toewijzen aan je eigen startpagina of aan die van Collega's. Alleen een ICT-coördinator heeft die mogelijkheid.

Was dit artikel nuttig?

Dat is fantastisch!

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Sorry dat we u niet konden helpen

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Laat ons weten hoe we dit artikel kunnen verbeteren!

Selecteer tenminste een van de redenen
CAPTCHA-verificatie is vereist.

Feedback verzonden

We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren